بازاریابی شبکه ای بادران

وبلاگ آموزشی تیم بچه های تهران

بازاریابی شبکه ای بادران

وبلاگ آموزشی تیم بچه های تهران

هر خانه صاحب یک نیروگاه کوچک می‌شود

جزئیات فنی و مالی نیروگاه‌های خانگی اعلام شد


هر خانه صاحب یک نیروگاه کوچک می‌شود



به گزارش روزنامه ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، استفاده از مولدهای کوچک خانگی نیز اقتصادی‌تر شده است. هر چند بر خلاف سایر کشورها، بهره‌گیری و نصب نیروگاه‌های کوچک انرژی‌های نو در کشورمان هنوز توسعه مطلوبی پیدا نکرده‌است ولی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق و رسیدن آن به قیمت تمام شده تا پایان برنامه پنجم، بستر توسعه انرژی‌های نو را فراهم خواهد کرد. 

بر این اساس علاوه بر احداث نیروگاه‌های بزرگ انرژی نو نظیر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، نصب مولد‌های کوچک خانگی نیز به‌عنوان یکی از روش‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های برق مصرفی خانوارها مطرح است. 




بر این اساس در یک سال اخیر به صورت محدود شاهد بهره‌گیری مجتمع‌های مسکونی و اداری از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی در سطح شهرها هستیم اقدامی که هر آپارتمان و مجتمعی به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مانعی می‌تواند انجام دهد. در همین زمینه مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو (سانا) در گفت‌وگو با ، جزئیات شرایط نصب نیروگاه‌های کوچک خانگی را اعلام کرد. به‌‌گفته آرمودلی خانوار‌های شهری و روستایی می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی از یکی از مولدهای انرژی‌نو خورشیدی یا بادی برای تأمین برق مصرفی خود استفاده کنند. 
استفاده از انرژی خورشیدی در همه جای ایران 

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو در مورد شرایط استفاده از انرژی‌خورشیدی در خانه‌ها گفت: نصب پنل‌های خورشیدی برای مصارف خانگی تقریباً در تمام نقاط کشور امکانپذیر است. وی افزود: خانوارهای ایرانی می‌توانند با صرف هزینه اولیه 5 تا 5/5 میلیون تومان نسبت به نصب یک پنل خورشیدی در ساختمان محل اقامت خود اقدام کنند. آرمودلی توضیح داد: پنل‌های خورشیدی قابلیت نصب بر روی پشت بام یا حتی به‌عنوان نمای ساختمان را دارد و بسته‌به نیاز هر خانوار از یک تا چندین کیلووات قابل اجراست. وی ادامه داد: این مولدها طوری طراحی شده است که با اتصال به پشت کنتور برق خانه‌ها در ابتدا از برق تولیدی مولد خورشیدی استفاده می‌کنند و در صورت مصرف بیشتر از برق شبکه سراسری استفاده می‌کند. به‌گفته وی اگر خانواده‌ای یک پنل خورشیدی 3 کیلوواتی نصب کند ماهانه 300 کیلووات ساعت برق تولید می‌‌کند که این رقم مصرف متوسط یک خانواده است. مدیرعامل سانا تصریح‌کرد: علاوه بر این حتی در شرایطی که مولد خورشیدی برای مثال یک‌سوم برق مصرفی خانوار را تأمین کند در هزینه خانوار نقش بسیار زیادی خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تعرفه برق مصرفی پلکانی تعریف شده است با کاهش حتی یک پله مصرفی نیز صرفه‌جویی زیادی برای خانوار به‌همراه دارد. آرمودلی در خصوص تولید پنل‌های خورشیدی در کشور، اظهار داشت: هم‌اکنون ماده اولیه تولید سلول‌های خورشیدی که سیلیکون خالص است وارد می‌شود ولی کار تبدیل و تولید پنل به‌طور کامل در داخل کشور انجام می‌شود. به‌گفته وی در حال حاضر حدود 8 شرکت تولید‌کننده پنل خورشیدی در کشور فعال است. وی در پاسخ به این سؤال که عمر پنل‌های خورشیدی چقدر است؟ گفت: پنل‌های خورشیدی حداقل 20‌سال عمر می‌کند و هزینه نگهداری خاصی نیز ندارد و تنها باید از جمع‌شدن گرد و غبار بر روی آن جلوگیری کرد. 

استفاده از توربین‌های بادی کوچک در استان‌های بادخیز 

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو همچنین درباره امکان استفاده از توربین‌های بادی کوچک در خانه‌ها گفت: ‌استفاده از این توربین‌ها نیز در تمام نقاط شهر امکان‌پذیر است ولی در مناطقی که سرعت وزش باد نظیر خراسان زیاد است، استفاده از آنها صرفه بیشتری دارد. وی با اشاره به این که توربین‌های بادی کوچک با توان 100 وات تا 10کیلووات موجود است، اضافه کرد: بسته به بزرگی ساختمان، می‌توان از این توربین‌ها استفاده کرد. وی اظهار داشت: قیمت توربین‌های بادی کوچک در حال حاضر 4 تا 5 میلیون تومان است که در صورت تولید انبوه این قیمت نیز کاهش می‌یابد. آرمودلی ادامه داد: در صورتی که یک خانواده از توربین 400وات استفاده کند، ماهانه 240 کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که پاسخگوی نیاز یک خانواده متوسط است. 

مولدهای کوچک نیاز به مجوز ندارد 


مدیرعامل سانا درخصوص شرایط نصب نیروگاه‌های کوچک خانگی گفت: نصب مولدهای کوچک خورشیدی و بادی در خانه‌ها به هیچ گونه مجوزی نیاز ندارد ولی اگر کسی مجوز هم بخواهد، به راحتی صادر می‌شود. 

وی اعلام کرد: کسانی که اقدام به نصب این مولدها می‌کنند هم می‌توانند از برق تولیدی آن برای مصرف شخصی خود استفاده کنند و هم این که برق تولیدی آن را به وزارت نیرو بفروشند. به گفته وی، هر کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر 130 تومان و به صورت تضمینی خریداری می‌شود. 

وی در عین حال افزود: امکان استفاده همزمان از پنل خورشیدی و توربین بادی نیز وجود دارد. وی توضیح داد: با استفاده ترکیبی از انرژی نو در صورتی که مثلاً وزش باد قطع شود، به صورت خودکار پنل خورشیدی وظیفه تولید برق را برعهده می‌گیرد. 

تولید انرژی نو امسال 2 برابر می‌شود 

آرمودلی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت تولید انرژی نو در کشور اظهار داشت: هم اکنون مجموع تولید انرژی تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی، زیست توده و آبی کوچک در کشور 150مگاوات است که در حدود 300میلیون کیلووات ساعت در سال انرژی برق تولید می‌کند. 

وی با اشاره به این که این رقم در مقابل تولید 210 میلیارد کیلووات ساعت رقم ناچیزی است، افزود: براین اساس، طرح‌های بسیاری برای افزایش تولید انرژی نو در کشور در دست اقدام داریم. به گفته وی، در حالی که هدف برنامه پنجم توسعه تولید 5 هزار مگاوات انرژی نو است، تاکنون مجوز احداث 12هزار مگاوات به بخش خصوصی داده شده است. 

وی تصریح کرد: از این رقم تاکنون قرارداد 20 ساله هزار مگاوات با بخش خصوصی منعقد شده است. مدیرعامل سانا اظهار داشت: تا پایان سال جاری 150 مگاوات انرژی نو به تولید برق کشور اضافه می‌شود. آرمودلی در پایان یادآور شد: در زمینه انرژی بادی احداث دو نیروگاه 5/2 مگاواتی در خواف و 30مگاوات توسط شرکت مپنا در حال انجام است. به گفته وی، سازمان توسعه برق ایران نیز قرار است زمینه تولید 500مگاوات انرژی نو را فراهم کند.


 منبع : روزنامه ایران تاریخ 91/04/03 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد